Tips Menyusun Jadual Belajar Harian

Assalamualaikum

Seriously, jangan gelak ye bila tengok keratan yang dah berusia ini , walaupun crumple (saya jumpa dalam simpanan file yang bertimbun) tapi begitu bermanfaat sekali untuk dipraktikkan.

Keratan Akhbar Portal Pendidikan Utusan Tahun 2004 ditulis oleh Dr Ismail Zain. Kaedah/Tips menyusun jadual harian ini dapat membantu pelajar UPSR/PMR/SPM menyusun jadual waktu mereka. Sedikit sebanyak ia mengajar kita memanfaatkan masa. Tapi jangan buat aje jadual, mengikutnya pula malas, tak jadi cerita la. Itu juga bergantung pada tahap penerimaan seseorang individu juga. Susunan jadual ini dibuat untuk mengelakkan pelajar berasa bosan dan tertekan. 

Bagi ibubapa yang ada anak belajar di sekolah berasrama penuh tidak menjadi masalah kerana susunan jadual telah ditetapkan oleh pihak asrama/sekolah.

Kaedah yang ditunjukkan di bawah ini pernah saya dengar dari pelajar berjaya yang menceritakan kisah bagaimana beliau manfaatkan masa belajar dan cara/tips untuk dikongsi dengan rakan lain. Guru motivasi sekolah anak saya juga mencadangkan kaedah yang sama. Bagi kami sekeluarga 8.00-10.00 malam memang waktu prep..

Semoga berjaya!




Comments

Popular Posts