Fenomena Durian Crepe - We made it at last!

Assalamualaikum,

Yeay, we made it at last..taraaa...Durian Crepe! Yg tak berapa menjadi ialah creme dia spoil sikit (coz first time sy masak bende ni ok!), durian ok, skin dia pun elok aje, cuba ketebalan tu patut dikurangkan sikit. Ooohh rumit juga nak buat bende ni ye, almaklumlah first time.



Untuk bahan-2 dia rasanya dah banyak ada kat blog sifu2 masakan tp yg ni sy ambil dr blog kakzusemanisgula. Kak zue, minta izin C&P kat sini ye jazakallah..

BAHAN BAHAN

250 gm tepun gandum
1 sudu kecil tepung ubi
2 biji telur
500 ml santan ~ kkzu gune 1/2 biji kelapa parut di ambil santannye ~ kalo tak kose nak blender @ perah gunakan jek santan dah siap tuu. Fungsi santan akan menjadikan lempeng elastik , mudah nak di angkat dan tidak mudah koyak.
1/ 2 sudu kecil garam
1 sudu kecil paste pandan ~  untuk kaler hijau @  kaler yang di sukai  tetapi yang pemesnye kaler hijau pandan dan kuning.
1 sudu besar  butter di cairkan ~ fungsinye akan menjadikan lempeng berkilat dan tidak melekat di kuali dan tidak perlu di sapu minyak pada kuali non stick.
2 sudu besar gula halus @ castor


CARA CARA

Satukan kesemua bahan dan kacau hingga adunan sebati ~ masukkan santan sedikit sedikit untuk mengelakkan ianye berketol. Untuk adunan lebih halus masukkan ke dalam blender dan tapis ke dalam bekas. Tak tapis pun takpe eiihhh.
Panaskan kuali tidak lekat ~ non stick pan. Sapu sedikit minyak untuk kali pertama aje. Masukkan sesenduk dan ratekan menggunakan belakang senduk seperti  ini.@ lenggangkan kuali.
Masak hingga lempeng masak dan tidak perlu di terbalikkan.
Ulang hingga adunan habis di masak.

FILLING
2OO gm non dairy whipping creme ~ putar hingga kental
Isi durian  secukupnye
Cara menggulung @ melipat seperti di atas.


As usual, anak2 suka la makanan macam ni. Makan sejuk2 sedap!



Comments

Post a Comment

Popular Posts